Anno bölcs vezérünk tett egy szimpatikus kijelentést miszerint egyszerű földi halandó munkavállaló adóbevallási papírja nem lehet nagyobb, mint egy söralátét. Szörnyen logikusnak és praktikusnak hangzik, választáskor minden politikus über ésszerű és kreatív lesz. Azonban igazából én már ott nem értem a dolgot, hogy minek szűnt meg a régi rendszer, amikor is a munkaadó készítettel el a bevallásokat ezekben az egyszerű esetekben. Eleve a bérnyilván-tartásban amúgy is meg van minden adat, szóval bevallani néhány plusz gombnyomás volt, sokkal egyszerűbb mint kifejleszteni az "adó söralátétet". Gondoljunk csak bele, hogy így hány embernek nem kellene így kipostázni semmifajta formanyomtatványt.

Na de nem is erről akartam igazából írni.
Van az adóbevallás szempontjából egy sokkal lényegesebb szegmens, amiről szó és írás nem esett.
Néhány évvel ezelőtt olyan helyzetbe adódott, hogy rendes főállásom mellett egy kis mellékes plusz lehetősége vetődött fel. Nagyjából évi 200ezer forint, ami nem olyan nagy pénz egy évre vetítve, de azért nagyon is megbecsülendő.
Elhatároztam a becsületes utat választom és vállalkozó leszek. Elkezdtem az alapvető infók összeszedését, de hamar ráébredtem, hogy kérdéseimre választ szerezni a magyar hivatalokban nem egyszerű dolog.
Az hamar kiderült, hogy a legegyszerűbb forma ha másod állásban vagyok vállalkozó és nem vagyok áfakörös így a bürokratikus bonyolultság legalsó fokára kerültem.
Azt hinné az ember innentől könnyű az élet, de beláttam, hogy még ebben az esetben se egyszerű a jámbor adózó állampolgár élete. Például ha felmerül egy olyan kérdés, hogy kell-e vállalkozói számlát nyitnom, azt gondolná a magam fajta naiv, hogy az APEH-nál seperc alatt választ kapok, de valójában sikerült jól zavarba hoznom az ügyintézőket, akárcsak az elektronikus számla adással kapcsolatos kérdéseimre, amire a mai napig nem kaptam egyértelmű választ.
A hab a tortán aztán persze az adóbevallási ív megtekintése volt, ami számomra úgy tűnt mintha ékes ork nyelven íródott volna mordori dialektusban.
Hát ennél a pontnál egyértelmű lett, hogy könyvelő kell nekem, ami bosszantó dolog, mert az átlag havi három bejövő és két kimenő számlához a hozzáértő könyvelőnek egy magam fajta másodállásos vállalkozó esetében jó ha évi 5-6 óra munkát jelent. (Ha az olvasók között van könyvelő és ez nem így van, akkor kérem cáfoljon).
Na akkor mennyibe is fáj nekem ez a néhány munkaóra évente?
Azt hinné az ember, hogy a válság idején mindenki kapkod a munkáért, de ahogy kutakodtam és érdeklődtem azt láttam, hogy mindenki fintorog. Mindjárt az elején kaptam egy olyan varázslatos ajánlatot, hogy havi 10ezerért elvállalnak DE számlát nem kapok róla. Vicces. Keresek 200 ezret, amiből 120 elmegy arra hogy igyekszem maradéktalanul betartani a szabályokat. Kezdtem megbecsülni a havi 5000Ft-os ajánlatokat, ami lássuk be az elvégezendő munka arányában még mindig igencsak durva. Ami igazán zavar, hogy a húzós ajánlatok mellé csak meg kaptam a pofavágásokat. Szóval az harmadik esetben megkérdezte, hogy miért utálják a könyvelők ennyire a vállalkozókat.
Nos a válasz lényege, hogy (az mellet hogy kis hal a céges könyvelés mellett), időben nagyon macerás, mert kissé korai a leadási határidő ahhoz képest, hogy például a bérkimutatásaimat és mikorra kapom meg a cégemtől.

Ma Magyarországon nem kevesen vannak akiknek lehetősége lenne éves szinten néhány százezres bevételre, gondoljuk csak a kézművesekre, akikre az APEH néhány éve kifejezetten rászállt, és lássuk be lényegében a mostani rendszer üzenete elég rossz. Jelenleg úgy áll, hogy ennyi bevételnél ha becsületes akar maradni valaki, akkor inkább ne keressen ennyi pénzt (és az állam se), vagy válassza az adócsalást és dolgozzon zsebre (állam így is kimarad).

Szokták mondani, hogy könnyű panaszkodni, de megoldást adni nehéz, nos nekem volna egy ötletem. Azon felül, hogy egyszerűbbé is tehetnék a (nagyon) kisvállalkozók életét, központilag szerény díjazás felében az állam is elvégezhetné az egyszerű kisvállalkozók bevallását. Sok ügyfél lenne így egy megfelelő apparátus hatékonyan és gazdaságosan fenntartható lenne, nem is beszélve az extra munkahelyteremtésről. A költségeket a vállalkozók állnák, de nem lenne brutális extra profit.
Kis segítség, hogy mi is segíthessünk, de megint bilibe lóg a kezem....
 

A bejegyzés trackback címe:

https://legoptimalisabb.blog.hu/api/trackback/id/tr413252351

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása