2017.03.01. 05:00
A Mindenki rövidfilm megosztó sikere
Azt megállapíthatjuk, hogy minden magyar örült, hogy idén egy újabb magyar film kapott szobrot az Oscar-díj átadón, ez nem vitás. Azonban ahogy téma lett a rövidfilm a különböző fórumokon a vélemények már megoszlanak arról, hogy a "Mindenki" az vajon egy jó film avagy nem. Egyesek szerint zseniális a kivitelezése és a története, mások szerint viszont ha a kivitelezésben nincs is hiba, de a történet már életszerűtlen és szirupos. Szóval a kritikák fura mód megoszlanak egy díjazása szerint rendkívül sikeres filmnél, de vajon mitől lehet ez? Nagyon sokat elárul az okokról, hogy a filmet magasztalók az ellentábort azzal vádolják, hogy nem értették meg a film lényegét. Meglátásom szerint itt van a probléma gyökere. Ugyanis ahogy a technikai kivitelezés úgy a film alap mondanivalója is jó. Megmutatni azt amikor a gyermek találkozik egy aprónak tűnő felnőtt csalárdsággal, ami habár jelentéktelennek tűnik mégis messzebb vezet. Érdekes és tanulságos konfliktus, de vajon a filmbeli kórus volt a legjobb eszköz ennek a helyzetnek az ábrázolására? Aligha. Nekem eleve az volt furcsa, hogy az én időmben (még a szocializmusban voltam általános iskolás) az iskolai kórusokba volt felvételi próba éneklés és az elfogadott volt. A mi iskolánknak híres kórusa volt és nálunk mindenkit alapban meghallgattak, aki az iskolába bekerült, de a kórus tagságot csak keveseknek ajánlották fel. Azonban nem véletlen éreztem rendszeridegennek a történetet, ugyanis - mint azt utólag megtudtam - a film alapját egy svéd eset szolgáltatta. A film problémája tehát a megfelelő mondani való bemutatása egy igen csak kétséges példával. Ráadásul ez a téma manapság egyre vitatottabb. A probléma nagyon hasonlatos ahhoz a vitákhoz, ami a politikai korrektség fejtegetése mentén jelenik meg és aminek vélt vagy valós túlzása jelen társadalmunkban sok feszültséget gerjeszt. Az énekléshez szükséges "jó" hang egy velünk született tehetség, ami ha megfelelő, akkor fejleszthető. Na de az egyenlőség és korrektség nevében kórsuba kell járni mindenkinek, akinek erre kedve szottyan tehetségtől független? Egy generáció nevelkedett fel abban a szellemben, hogy mindenki tehetséges, mindenki különleges és mindenki egyenlő. Divatba jött, hogy gyermekversenyeken nem csak a dobogós helyezettek hanem mindenki kap érmet, mert a siker érzése mindenkinek joga. Ma viszont egyre több olyan vélemény van, hogy ez nagy hiba volt, mert egy elfuserált generációt neveltek fel, akiknek értékrendje eltorzult. Ahogy felnőnek ezek a gyerekek rájönnek, hogy nem mindenki különleges és sikeres a való életben. Az igazi nyertesektől viszont elvették az igazi siker élményt, amikor a jutalmazásuk nem volt több az utolsóknál.
Szóval a film kivitelezése ilyen szempontból nagyon félre ment és nem véletlen talán, hogy pont az USA-ban lett ilyen sikere, hiszen ott még ez a nevelési szellem nagyon erős. Egyik tanárom mondta egyszer, hogy a francia forradalom jelszava a "szabadság, egyenlőség testvériség" egy nagy marhaság. Ugyanis ahol szabadság van ott nincs egyenlőség, viszont ahol egyenlőség van ott nincs szabadság.
A film forgatás egyik érdekes pikantériája, hogy a film szerepe szerint szép hangú főszereplő Hais Dorottya hangját Walton Rebeka adta, hiszen Dorottya nem tudott olyan szépen énekelni, így lényegében ő csak tátog a filmben.
Kép forrás: clipartfest.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Aranyi Gábor 2017.03.01. 19:08:15
naivugyfel 2017.03.01. 19:35:11
Persze láttunk már ilyen esetet erősen túlértékelt magyar filmről mostanában, nincs min csodálkozni.
Balt 2017.03.01. 19:42:47
Az Oscarnak - mint minden magyar sikernek - nagyon örülök, az észrevételeket ezzel együtt osztom. A gyerekek viszont bűbájosak, eladják a filmet.
Ad Dio 2017.03.01. 20:34:12
A kisfilm egy erőszakos rendezői koncepció mentén született, ami az eredmény/sikerorientált embereket bélyegzi meg. Ez kirekesztő viselkedés. Egy liberális világban ilyet nem szoktunk csinálni.
Ad Dio 2017.03.01. 20:48:03
Jucika11 2017.03.01. 20:52:17
Azt se igazán értettem, miért is kellett a tanárnőnek annyira az a néhány néma gyerek? De lényeg az Oszkár! :)
morph on deer 2017.03.01. 20:59:28
" az eredmény/sikerorientált embereket bélyegzi meg"
Nem inkább a hazug, képmutató módszereket kérdőjelezi meg?
A cél valóban és mindig szentesíti az ezközt?
És mi van, amikor 'mindenki' hazudik, nem csak azok akiknek 'muszáj'?
Mert ugye akkor lepleződik le a 'csalás' mai a siker érdekében történt.
Ami lényegében kinek is a sikere?
Stb.
Nálam ez így jött le.
Azaz szerintem a film jóval többrétű, mint maguk a látható események.
morph on deer 2017.03.01. 21:00:30
Nem 'mai' hanem 'ami' :(
Ad Dio 2017.03.01. 21:05:31
Nekem az jött le - baromi didaktikus stílusban - hogy aki a közösség sikerét többre tartja, mint az egyéni jó közérzetet, az gonosz. Aki visszahúzza a csoport teljesítményét, az áldozat, aki pedig megaláz másokat az hős.
Ez a film nekem egy agyrémmel felér.
Ad Dio 2017.03.01. 21:11:11
"Nem inkább a hazug, képmutató módszereket kérdőjelezi meg?"
A kórusvezető módszerei nem képmutatóak és nem is hazugok. Az igazgató az, aki képmutató és hazug, hiszen az első jelenetben elmondja, hogy az ő elve az, hogy mindenki részt vehet a kórusban, miközben ismeri a kórusvezetőt és tudja, hogy ő teljesítmény-centrikus és nem pedig közösségi szemléletű kórust működtet.
Erika néni a lehetőségekhez mérten (az igazgató által szabott kényszerpályán belül) optimális módszert futtat: mindenki járhat kórusra, a kevésbé jókkal foglalkozik külön, ha felfejlődnek, énekelhetnek, addig is ha dolgoznak, versenyre is elmehetnek az ott elért sikerből részesedhetnek - csak a versenyen nem énekelhetnek, hogy a jók teljesítményét ne húzzák le.
Mi kifogásolni való lehet ebben? Mit kellene másképp csinálnia?
morph on deer 2017.03.01. 21:14:01
Megnézem még egyszer
Ad Dio 2017.03.01. 21:15:16
"miért is kellett a tanárnőnek annyira az a néhány néma gyerek?"
Az igazgató kényszeríti rá. Az első jelenetben kimondja: az az ő alapelve, hogy mindenki járhasson kórusra. A film igazi gonosza a joviálisra festett igazgató bácsi.
vajdasagi 2017.03.01. 21:38:01
Az amerikai hadsereg legfőbb elve: senkit sem hagyunk hátra. Mindenkiért kiállunk. Nem is csoda, hogy az ottaniaknak tetszett a Mindenki.
Ezek persze romantikus elvek, de én így élem az életem már elég sok ideje, és beválik. Ez nyugodt lelkiismeretet biztosít. És hosszú távon sikeres is a csoportom abban, amivel foglalkozik.
Szóval nekem nagyon tetszett ez a rövidfilm.
glad az egyetlen 2017.03.01. 22:04:23
De ugye az amerikai seregben nem úgy működik, hogy egyszer csak kedvet kapok hozzá, hogy elit kommandós leszek és mindenféle vizsga nélkül felvesznek, mehetek bevetésre a többi kommandóssal ugye? Vagy éppen mesterlövész szeretnék lenni, de nem kizáró ok a rossz látás (arról ugye nem tehetek), hiszen én azt olyan nagyon szeretném, ugye? :)
Zoli007 2017.03.01. 22:11:30
Medgar 2017.03.01. 22:12:47
A "senkit sem hagyunk hátra" a harcmezőre vonatkozik, a film analógiájában a versenyre. Az addig vezető út nagyon kemény és egy pillanat alatt kiraknak, ha nem teljesíted az elvárásokat.
A versenyre nem juthatsz el tehetség nélkül.
Before · http://azbeszt.blog.hu 2017.03.01. 22:22:19
Viszont ami nekem is egyből szemet szúrt az a döbbenetes áthallás a stáblistában. Szerintem az egész filmet megöli, hamissá teszi, hogy nem az a kislány énekelt, aki a szerepet játszotta! Biztos nem volt olyan szép, mint a másik...
dare 2017.03.01. 22:26:47
A tanárnő közösségkovácsolása elítélendő-e?
Az eminens diák kiállása a kis társaiért, vajon nem-e ellenkező hatást vált ki?
Szégyen vagy dicsőség jut osztályrészül a gyengébbeknek?
Alázat vagy lázadás?
Mikor van ideje a lázadásnak?
Akkor, mikor egy rangos díjat nyerhetnek, van-e joga a szabadságharcával elvenni az esélyt azoktól, akik talán soha nem nyerhetnek majd hasonlót sem?
Tényleg kavarogtak bennem a kérdések, de a vége kárpótolt, és elhessegette mindet.
Egységben az erő, ez már elcsépelt ugyan, de nagyon sokat számít.
Mindegy, hogy ebben az egységben vannak gyengébbek és elesettebbek, az erősek ha felkarolják őket, ők is képesek lesznek a lehetetlenre is, és megugorják a képességeik határát.
Ez adja az emberi lélek erejét, ha korlátoz is bárki minket az életben, csak addig teheti, míg egy erősebb csapatszellem le nem győzi őt.
Számomra az egység erejét szimbolizálja a film, másnak meg azt, hogy tátogott a gyerekszínész és az milyen már?
Erre mondják, mindenki azt lát meg egy történetben, amit meg szeretne látni.
Nekem a vége tetszett, és el is felejtettem a felmerült kérdéseimet.
Aki szerint meg hazug, csalárd üzenet, és csak azért kapott díjat, mert hazug képmutató az egész világ, az nézze meg újra kisördöglemez nélkül, és talán neki is fog adni valamit a film.
De ha nem, az se baj, csak ne nevesse ki azt, aki még hisz a "mesékben".
"Fönt meg a felhők, szállnak az égen
Bodzafehéren, bodzafehéren"
aemberek (törölt) 2017.03.01. 22:31:46
Ugyan, kit csaptunk be? Magunkat? Mi tudjuk, miről van szó. A kutatókat? Azok örülnek, hogy plecsni van a mellükön. A széles tömegeket? Azok úgyse esznek se narancsot, se citromot, de boldogok, hogy velünk ünnepelhetnek. Az imperialistákat? Ühüm, azoknak alaposan túljártunk az eszén. Nem szeretnék most a helyükben lenni!
miketbeszéltek 2017.03.01. 22:53:49
miketbeszéltek 2017.03.01. 22:55:43
Ad Dio 2017.03.01. 22:56:01
"Ezek persze romantikus elvek, de én így élem az életem már elég sok ideje, és beválik."
És ezzel nincs is semmi baj. Csak azt nem értem, miért kellene kötelezővé tenni? Erika néniből démont csinál a rendező, pusztán azon az alapon, hogy a maga teljesítmény centrikus elveit követi. Ő verseny kórust épít, nem pedig közösségi együtt éneklőst. Ez az egyetlen bűne, ezért folytat ellene boszorkányüldözést a rendező.
Liberális világunkban ez a fajta kirekesztősdi, megbélyegzősdi nem hiszem hogy követendő volna.
Ad Dio 2017.03.01. 22:59:11
A kisfilm igazi "authory"-ja a joviális igazgató bácsi, aki a kötelező pc szavait elrebegi, és persze a rendező, aki mintegy papként ezt a torz világot nekünk bemutatja, ahol az ő általa prédikált jó küzd az á általa hitt gonosz ellen...
Ad Dio 2017.03.01. 23:04:49
Ez az üzenet olyan szinten naiv és didaktikus, hogy utoljára 15 évesen érte el ilyesmi az inger küszöbömet. Ma már csak _hiteles_ történeteket tartok megfontolandónak. Ez a kisfilm viszont egy szirupos-didaktikus mese, amit semmiképp nem tudok átültetni a valóságba. A világ egész egyszerűen nem ilyen. Sem a gyerekek, sem az Erika nénik.
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2017.03.01. 23:07:33
glad az egyetlen 2017.03.01. 23:22:42
Ez adja az emberi lélek erejét, ha korlátoz is bárki minket az életben, csak addig teheti, míg egy erősebb csapatszellem le nem győzi őt. ..."
Azért nem lehet mindent hazugságot vagy álszentességet kifényezni az "Egységben az erő" felkiáltással. Durva példa, (de platóni módszer lényege, hogy nagyobbítsuk fel a problémát, hogy jobban lássuk), de pl ezzel a szöveggel akár megszépíthetjük azt is, amikor Hitler lerohanta Lengyelországot. Ott a német nép nagyszerűsége és egysége, hazafiassága diadalmaskodott. Egy nép végre kiemelkedett az évtizedes megalázottságból és depresszióból az összefogás erejével! Hát nem nagyszerű? Nem!
Az azért átjön, hogy Te is érzed a problémát, hiszen azzal próbálod elvenni a kételyek élét, hogy mesének titulálod, hiszen ezzel eltudsz szakadni a realizmustól. Na de tévedés azt hinni, hogy a mese egy hazugság palástja lehet, mert nagyon nem. A jó mese inkább rávilágít egyszerű eszközökkel az igazságra és nem hazugságokat ad be.
dare 2017.03.01. 23:24:43
De ez nevelés kérdése, eltaposni kell vagy felkarolni a szerencsétleneket.
@Ad Dio: Én tisztában vagyok vele, hogy a világ nem ilyen.
Nem is lehet megváltoztatni semmilyen szirupos üzenetekkel, csak egy picit megállítani lehet egy pillanatra, és engedni is kell had robogjon tovább.
Csak egy pillanatra szembenézni vele, és ne mi kapjuk el a tekintetünket a végén.
Mondok egy érdekesebbet.
Az Avatar c. film első nézésre semmit nem adott nekem, csak szirupos giccsnek tartottam és annak aminek sokan leírták a kritikusok.
De elgondoltam élnék-e egy olyan világban?
Tudnék-e olyan szimbiózisban élni a természettel?
Valóságtartalma semmi nincs ugyan, de a gondolatébresztése számomra többet ért, mint az hogy mennyire hiteles a sztori?
Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.03.01. 23:29:35
Nekem is az jött le, hogy milyen kurva álszent világban élünk, hol a verseny a korruptsággal, a polkorrektség a megalázással együtt van jelen, s a hangzatos elveket félreértelmezik. Egy ilyen illogikus világban egyszerűen nem lehet jól dönteni, ezért MINDENKI rosszul dönt: az igazgató, a tanár, a gyerekek. De ha másképp döntöttek volna, az is rossz döntés lett volna.
Pedig valóban mindenki értékes, csak éppen az egyedi értékeket nem bontja ki senki, mert ez a rendszer erre nem alkalmad. Ha az iskolának éppen kórusa van, akkor ott fog énekelni vagy tátogni a gyerek, ha a fene fenét eszik is. Pedig tátogás helyett lehetne rajzolni, fényképezni, verset mondani, tornázni, barkácsolni, táncolni, s ezernyi olyan dolgot csinálni, amiben az egyén valóban tehetséges.
glad az egyetlen 2017.03.01. 23:29:43
Nagyjából itt is az a helyzet. Más filmnél nem lenne extra, de egy olyannál, ahol ennek rosszallása a központi elem már más a helyzet.
Ad Dio 2017.03.01. 23:33:05
A hazugság az hazugság, akkor is ha jól esik a léleknek és akkor is ha nem. Felnőtt emberként jobb szeretek az igazsággal állni szemben, ahelyett hogy mindenféle fals narratíva pajzsa mögé bújnék.
Ráadásul ami neked "egységben az erő" és győzelem, az nekem egy boszorkányüldözés, kirekesztés.
dare 2017.03.01. 23:37:34
Évtizedes depresszió lenne a vége. :D
Egyébként amíg van mese, addig mindegy is mennyire jó vagy rossz is a bizonyos mese.
A baj akkor lesz, ha megszűnik a mese, és csak a valóság marad.
FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2017.03.01. 23:39:30
Ad Dio 2017.03.01. 23:41:03
A mese talán legfontosabb alkotóeleme a hitelesség. A mese nem reális, hanem hiteles. Nem való, hanem igaz.
Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.03.01. 23:43:03
A tanárt ugyan megalázták a gyerekek, de ettől még nem énekel jól az, aki nem tehetséges. Tehetségtelen gyerekekkel kitömött kórus pedig ugye nem nyerheti meg a fődíjat. Vagy igen? S ha nem nyerték meg a fődíjat, az vajon korrekt dolog-e azokkal a tehetséges gyerekekkel szemben, akik megérdemelték volna?
Szabad-e a versenykórust amatőr-kórus szintre süllyeszteni a jó közösség érdekében, illetve a jó közösség építése szempontjából nem káros-e versenykórust építeni egy iskolában?
dare 2017.03.01. 23:47:57
Szégyenkezzek az érzéseim miatt?
Szégyellni kellene bárkinek is magát amiatt, mert a hazugság maszkjával van felruházva az igazságot ismerők által?
Nézőpont kérdése, mint a forradalom, vagy az ellenforradalom.
Talán fordulni fog, ha nem, akkor szégyenben kell leélni az életem fals igazságokkal.
De nekem még ez se olyan szörnyű...
Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.03.01. 23:53:12
dare 2017.03.01. 23:59:12
Amit sokan lázadásnak vélnek a rendszer ellen, mintha más ellen nem is lehetne lázadni.
@Ad Dio: Most tényleg a mesébe akarsz nekem hitelességet belemagyarázni?
Annyiféleképpen lehet értelmezni, ahányféleképpen akarod:
Még a magyar népmesék is annyira másfélék, nem beszélve a német vagy angol, vagy bármilyen más mesékről.
Legjobb példa a Gulliver utazásai (ami nem is igazán mese).
Mennyire volt hiteles, és mégis értette mindenki aki olvasta miről szól?
@Je ne suis pas Charlie Hebdo!:
Szabad-e minden Oscar díjat nyert alkotásunkról leszedni a szenteltvizet?
Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.03.02. 00:00:55
Hááát.... Hogy megkérdőjelezi-e, vagy sem, azt nem tudom, de hogy rámutat erre, az biztos.
dr. bodri 2017.03.02. 00:05:29
Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.03.02. 00:05:32
Számomra ez a díj a 2016-os Mad Max óta teljességgel hitelét vesztette. Ha az a nézhetetlen fos megkapta, akkor egyszerűen nincs miről beszélni.
Én kizárólag a film mondanivalójához szóltam hozzá.
2017.03.02. 00:09:37
Szoval, talan a vensegem miatt, de nem igazan ertem, hogy 1. miert ne jarhatna enekkarra a kevesbe jo hangu kislany 2. miert lenne serto, ha a probakon reszt vesz 3. mi a gond azzal, hogy enekel (max ne menjenek versenyre a "tatikazo" gyerekek, vagy max. nem ok nyerik a versenyt, es?)
Eroltetett problemanak erzem a temat, es tenyleg nevetseges, hogy pont egy tatikazo kislany problemaja van ki-tatikazva :D
dr. bodri 2017.03.02. 00:12:02
dr. bodri 2017.03.02. 00:13:03
dare 2017.03.02. 00:16:44
Nekem a Mad Max tetszett, nekem pont azt adta, amit vártam tőle.
A film mondanivalóját mindenki magának állítja be.
Ha mindenkinek minden tetszene, nagyon unalmas lenne minden.
Csak mosolyognánk és bólogatnánk egymásnak folyamatosan.
Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.03.02. 00:19:25
De sajnos aztán polkorrekt lett a világ és ennek következtében az e téren élenjáró Svédországban megesett a nagy eset, a film alaptémája.
Így tessék szemlélni a problematikát.
:))))))
glad az egyetlen 2017.03.02. 00:19:57
@vanvelemenyem: Nos igen. Ha örömzenélés van, akkor semmi baj nincs a helyzettel ez nálatok is így volt. Nálunk viszont olyan kórus volt, ami komoly hírnevet szerzett és versenyeket nyert. A filmben is ez volt a helyzet és az igazgató még büszke is volt a sikerekre. Na persze a siker záloga a szelektálás volt. Szóval az így ebben a felállásban már kódolva is van a probléma.
Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.03.02. 00:21:45
glad az egyetlen 2017.03.02. 00:22:27
odamondó 2017.03.02. 00:23:57
dr. bodri 2017.03.02. 00:26:45
dr. bodri 2017.03.02. 00:29:10
Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.03.02. 00:29:25
dare 2017.03.02. 00:33:21
Legyen kérdés persze, de azért ne annyi mint egy bukott film után, amire milliókat költöttek.
Sajnos politikai vonzata lett, ezért a kérdések hatványozottabban jönnek.
glad az egyetlen 2017.03.02. 00:37:59
Többször nyúltam olyan témához ami kényes, szóval nekem ez nem igazán probléma. A Saul fiával kapcsolatban, amikor hallottam, hogy hogy sztárolják a forradalmi kameratechnikát, akkor (mint részben szakmabelinek) voltak erős fenntartásaim, hogy ez túlzás. Így aztán megnéztem a filmet és (mint részben szakmabeli) leesett az állam a sebészi pontos és precíz kameramunkától. Elfogadom, hogy lehet, hogy valakit idegesít, de technikailag nagy bravúr és tudott újat mutatni a filmes társadalomnak.
A filmet a későbbiekben időnként áttekerve néztem meg. Nem a készítők hibája, de amióta apa vagyok érzékenyebb lettem.
Akkor ennyit tennék hozzá először és utoljára ebben a postban a Saul fiáról.
Advanced Flight 2017.03.02. 00:39:27
Ennél a filmnél ma már a sokadik fikázást olvasom, csak mert nem buzikról/zsidókról/négerekről stb. szól, hanem néhány bátor, magyar kisgyerekről.
Inkább te szégyelld el magad mélységesen.
Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.03.02. 00:41:14
És ismétlem, számomra az Oscar nem mérvadó. Rengeteg jó film motoszkál bennem akár évtizedek távlatából is, ami jelölést sem kapott.
Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.03.02. 00:47:18
glad az egyetlen 2017.03.02. 00:47:41
Erre gondoltál?
dare 2017.03.02. 00:55:48
De magyar Oscar alkotást nem akarok úgy kivesézni, mint egy külföldit.
Már írtam, hogy félreértettelek, nem is szaporítom tovább, inkább pihizek.
glad az egyetlen 2017.03.02. 00:57:34
Habár most ez off megint, de a Mad Max az egy érdekes dolog. Nekem elsőre nem tetszett, de volt, ami megfogott benne, aztán részenként megnéztem újra és újra és mostanra már magával ragadott a világa. Szóval nem is az akció jelenetek miatt tetszik hanem a körítés miatt. A poszt apokaliptikus társadalom és az új vallás nagyon jól ábrázolja a rendező. Az összes Mad Max film közül ebben volt a legkiforrottabb a háttér ábrázolás.
Oscar csalódás számomra a "Szerelmes Shakespeare" volt. Oscart nem sajnáltam tőle (felőlem legyen neki), na de hetet???
odamondó 2017.03.02. 01:52:59
2017.03.02. 05:51:11
Ad Dio 2017.03.02. 07:21:50
Két szélsőérték van a kérdésben. Az egyik szerint CSAK a versenykórusnak van értelme, mert bla-bla, a másik szélsőség szerint meg CSAK a közösségi éneklésnek van értelme, mert bla-bla.
Mindkettő kirekesztő, megbélyegző. A mi liberális Európánkban az az alapelv, hogy ha csak lehetséges, virágozzék minden virág. Így a versenykórusnak IS és a közösségi kórusnak IS van helye. És azt az adott kórusvezető dönti el, hogy milyen kórust csinál (nem a gyerek, nem a szülő, de még csak nem is egy rendező).
stylex450 2017.03.02. 07:22:54
Amúgy tetszett a film
Ad Dio 2017.03.02. 07:31:33
Egy random gyerekközösségben pont annyi teljesítmény orientált van, mint egy random felnőttben. A gyerekek jelentős része nem azt nem találta volna igazságosnak, hogy nem énekelhet akinek nincs hangja, hanem azt, hogy nem nyernek a gyengébb képességű miatt. A valóságban a jól éneklő gyerekek nagy része teljesen egyet ért Erika néni módszerével, amivel a sikereket elérik.
A film legnagyobb hibája épp ez: torz a szmszög, torzak a szereplők. A kórusvezetőben nics semmi emebri. Ő egy démon, akivel egyetlen pillanatig nem lehet együtt érezni. Csúf, agresszív, butaságokat mond - az egész lénye gonosz. Ez persze nehezen hozható fedésbe azzal, hogy a gyerekek láthatóan szeretik. A gyerekek sem emberek, hanem idealizált lények. Értem én hogy rövid film és hogy egyszerűsíteni kell a képletet, de ez nem egyszerű, hanem bárgyú és hazug. Az csak ráadás, hogy olyan kérdésben foglal állást, amiben nem is kellene állást foglalni.
Ad Dio 2017.03.02. 07:33:31
Értem én, hogy ami szíveden az a szádon, de nem lehetne azt csinálni, hogy ha legközelebb eszedbe jut valami ilyesmi, ahelyett hogy rögtön leírod, leülnél egy csendes sarokba és megvárnád míg elmúlik?
lajafix1 2017.03.02. 08:13:49
Nois egy másik blognál már bizonyítottad hogy gőzöd sincs a gyerekekről.
A csendes sarok és pihenés jó ötlet, alkalmazhatnád.
lajafix1 2017.03.02. 08:19:16
A film pedig arról szól hogy az esetlegesen jobb versenyeredményért érdemes-e gyereklelkeket megtörni, alakoskodni?
Ad Dio 2017.03.02. 08:42:34
Egyszer már jeleztem, hogy udvariatlan dolog úgy válaszolni valakinek, hogy nem kattintasz a "válasz erre" gombra. Kérlek, tedd ezt meg a kedvemért. Nem kell egyet értenünk mindenben, de alapvető udvariassági gesztusokat érdemes tennünk.
Ad Dio 2017.03.02. 08:48:00
"A film pedig arról szól hogy az esetlegesen jobb versenyeredményért érdemes-e gyereklelkeket megtörni, alakoskodni?"
Nem igazán. A filmben szereplő helyzetben mindenki tudja, hogy Erika néni milyen. Innentől aki oda megy, az vállalja azt, hogy egy verseny kórus versenyzője lesz - ha elég jó. A film arról szól, hogy csak egy lehetséges igazság van, aki nem aszerint él azt megalázzuk. Ráadásképpen a film úgy beszél a valóságról, hogy köszönőviszonyban sincs vele. A "mondanivalója" csak akkor jön le, ha végletekig sarkít ÉS ráadásképpen az emberi természetre is ejt magasról. Brávó.
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2017.03.02. 08:51:33
tnsnames.ora 2017.03.02. 08:54:25
Az egyre világosabb, hogy Magyarországon nem életszerű a filmbéli tátogás, míg egy origo cikk meg arról számol be, hogy rengetegen emlékeznek ilyen élményekre, angol nyelvterületen, Japánban, stb. ("diszjunktan"), azaz ilyetén módon a kisfilm valamennyire predesztinált volt az Oscar-sikerre.
A dolog másik oldala a problémásabb. Ha feltesszük, hogy pc-okból vesznek fel mindenkit kórusokba, és mivel sokan nem elég jók ezért tátogtatják őket, akkor ebben mi a poén a gyerekeknek és hogy nem hagyják ott az egészet kvázi az első kóruspróba után, a szabad, demokratikus versenykapitalista világban. Mindezt olyan léptékben, hogy kórust is oszlattak fel tátogás-botrány után.
A karvezető-szerep sem érthető ilyen esetekben: vagy tömegesen nem értenek a kórushoz (nálunk meg mindenki jó lenne?), de akkor nem lenne tátogás sem, vagy értenek hozzá, de akkor rendszerszinten nem engedik idáig fajulni az egészet. Azaz az egész nem "levezethető" akár látják a problémát, akár nem. Azaz az egész topiknak a kulcsa a tátogás-misztikum dekódolása (nálam).
A poszttal szemben nekem az sokkal nagyobb problémám, hogy minőségi, díjakat nyerő versenykórus nem aláz meg ennyire iskolát, tanárt, művészetet nyíltszíni bosszúval, pláne 100%-osan tökéletes konspirációval.
Én magam azon az állásponton vagyok, hogy a kisfilm művészi alkotás, alkotói szabadsággal. Nem az utolsó bitig kell leképeznie a valóságot, mert akkor jóval kevesebb alkotás állná meg a helyét, jó sok értékvesztéssel. Sokkal fontosabb, hogy tágabb értelmezési terével gondolkodásra serkentsen az azonnali pláne túlfűtött értékítélettel szemben (ami a netes kommentelés trendi világában oly gyakori, jellemző).
Balt 2017.03.02. 08:57:46
Amúgy az én szememben nem feltétlenül negatív szereplő az énektanár, alapvetően nem akart rosszat, bár a helyzetre kétségtelenül rosszul reagált, alapvetően kommunikációs hiányosságok vezettek a megszégyenüléshez.
Balt 2017.03.02. 09:04:39
Egyet meg nem: :) 13-14 éves lányok még ilyes kisgyerekek, vagy azok voltak negyed százada? Apropó: Limó por már nem volt rendszerváltás után szerintem, igaz, a filmből nem is derül ki explicit az év, csak a szinapszisban írja talán maga a rendező/stáb, de ez bőven lehet 80-as évek is: a bécsi bóvli meg a svéd turné miatt nem feltétlenül '90 utáni korba helyezném.
Balt 2017.03.02. 09:08:35
Balt 2017.03.02. 09:19:09
Én elfogadó(bb) vagyok a filmmel, csak azt nem szeretem, ha utólagos ideológiákat képzelnek mögé. Ezért nevetséges (nagyot röhögtem rajta), hogy a hazai és nemzetközi sajtó aktuálpolitikát lát benne, bezzegeznek, aztán kiderül, hog a történet svéd eredetű. :)))
@Zoli007: Remek gondolat, csak a film akkor készült... izé: még korábban, mert kb 1 éve mutatták be, amikor még Trump a republikánusok jelöltjei között is csak 5-6. helyen volt. :)
Ravasz Figyelmeztetés 2017.03.02. 09:31:57
Pedig úgy lett volna korrekt, ha egyértelművé teszik, hogy nincs ingyen ebéd, nem lehet egyszerre fürdeni is meg szárazon maradni. Vagy meritokratikus a rendszer, tehát érdemen és teljesítményen alapul, és akkor csak az kerül be a kórusba, akinek jó hangja van, vagy alanyi jogon mindenki énekelhet a kórusban, de akkor tessék tudomásul venni, hogy nem fognak versenyeket nyerni, nincs Svédország senkinek.
Ad Dio 2017.03.02. 09:33:51
"Nincs kidolgozva, de ha a tátikás gyerekekkel külön is foglalkozik, akkor abszolút az."
Benne van a filmben hogy ez így van. A kislánynak meg is ígéri. Ahogy azt is, hogy majd ha feljön a kórus szintjére, akkor énekelhet is.
Az utolsó mondatok épp olyan életszerűtlenek, mint az egész lezárás. Ez csak a drámai hatás miatt kellett. Mint ahogy minden egyéb is a tanárnő karakterében: a haja, a ruhája, a sminkje, az orra, a hangja az egész lénye sugározza a gonoszt. Csakhogy őt nem az élet, hanem a rendező és a forgatókönyvíró alkotta, a maga tervei és didaktikus célja alapján. Ezért nagyon rossz ez a film :-/. Mert hazug és manipulatív..
Ad Dio 2017.03.02. 09:36:58
+ bukták a kórust
+ a tanárnő minimum ideösszeomlást kap, de jó eséllyel elhagyja a pályát, szerencsétlen esetben az árok partjára jut.
Az egész megalázós dolog egy kicsinyes bosszú, amivel sokan azért rezonálnak, mert így állnak bosszút a vélt vagy valós gyermekkori sérelmeikért a néhai tanáraikon. Nem jó...
Balt 2017.03.02. 09:39:09
@Je ne suis pas Charlie Hebdo!: Miközben a főszereplők is tátikáznak. :) Már kezdem azt gondolni, hogy ez tkp egy kikacsintás a filmből és helyre teszi a dolgokat. :) Kb azf állítva: "A világ romlott na de Mindenki az egytő egyig, mi is." :)
Balt 2017.03.02. 09:44:04
Balt 2017.03.02. 09:55:31
Balt 2017.03.02. 10:00:43
Balt 2017.03.02. 10:07:35
"Mert a magyar film jó
Sok rosszat lehet mondani Andy Vajnáról, lehet kritizálni a Filmalapot, de azt egyszerűen nem lehet elvitatni, hogy 42 darab film készült el a Filmalap hat éves fennállása óta, ami átlagosan hét nagyjátékfilmet jelent évente. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy mind a 42 film hibátlan alkotás, mégis beszédes, hogy az elmúlt években több, mint 190 díjat nyertek, köztük egy Oscar-díjat is a Saul fia révén, egy héttel ezelőtt pedig Arany Medvét a Berlinalen a Testről és lélekről révén. A Mindenkinek ugyan nincs köze a Filmalaphoz, de az utóbbi időben újra van súlya a magyar filmnek, nem lehet lefitymálóan kezelni, ezért is lehet most esélyes Deák Kristóf kisjátékfilmje." (a 24.hu előzetes Oscar-esélylatolgatásából, ami amúgy pont felfűzi az egészet egy politikai agitprop szálra) :)
Balt 2017.03.02. 10:14:20
@dr. bodri: ??? Ugyanazt a filmet láttuk? Itt nem kényszerít senki senkit semmire szerintem (már azon túl, hogy iskolába kell járni), a legerősebb kényszer az, hogy a kórus előre eltervezetten(!) egyöntetűen tátikázik.
Balt 2017.03.02. 10:21:05
Balt 2017.03.02. 10:37:05
Ne zavarzon a prekoncepcióban, hogy a sztori svéd: :)))
"Az Oscar-nyertes kisfilm alapötletét egy svéd lakótársának a története adta. Vele esett meg, hogy tízéves korában egy új iskolába került át, ahol annak ellenére is beléphetett a kórusba, hogy nem volt különösebben jó hangja. Pár próba elteltével a kórusvezető félrehívta, és arra kérte, hogy csak tátogjon. Idővel arra is rájött, hogy nem ő az egyedüli, aki nem énekel, a százfős kórusnak nagyjából a fele csak imitálta az éneklést. Amikor ez kitudódott, nagy botrány tört ki az iskolában, és a kórust feloszlatták. (...) „Ami a leginkább meglepett, hogy mennyire univerzális ez a történet. Japánban, Amerikában és sok más fesztiválon is kaptam olyan reakciókat a nézőktől, hogy hasonló dolog velük is megtörtént” – mesélte egy interjúban a rendező."
Balt 2017.03.02. 10:42:18
Balt 2017.03.02. 10:50:29
Végül is ha nagyon akarjuk ki lehet sarkítani individualizmus és kollektivizmus ellentétére, csak az a vicc, hogy mind egy oldalon állnak. :))
Balt 2017.03.02. 11:01:46
@Ad Dio: "Benne van a filmben hogy ez így van. A kislánynak meg is ígéri. Ahogy azt is, hogy majd ha feljön a kórus szintjére, akkor énekelhet is."
Valóban, de csak ígéretként. A versenyig nem volt "feloldozás".
"Ezért nagyon rossz ez a film :-/. Mert hazug és manipulatív.."
Lehet. Nekem már azzal egyfajta érték, hogy itt vitatkozunk róla. :) A problémáim fentebb.
vajdasagi 2017.03.02. 11:20:51
Medgar 2017.03.02. 11:22:51
vajdasagi 2017.03.02. 11:35:05
Más: én valóban ilyen - ha úgy akarod - romantikus elvek mentél élek, és elboldogulok. Lehetne 1-2 millió forinttal több pénzem, ha nem így élnék, de ez így kellemesebb. És így is jut elég - forint is meg siker is, meg szeretet is.
Megint másik szempontból: számomra ez a film a gyermekek közösségéről szól - Erika néni számomra mellékszál csupán.
Egységben az erő, higgyétek el. Nem "tátikáznia" kell a gyengéknek, hanem fejleszteniük a képességeiket, akkor is ha azok nem tökéletesek. És nem minden csatát (versenyt) kell megnyerni, hanem a háborút.
MINDENKI ÉRTÉKES.
Ad Dio 2017.03.02. 11:48:36
"Más: én valóban ilyen - ha úgy akarod - romantikus elvek mentél élek, és elboldogulok. Lehetne 1-2 millió forinttal több pénzem, ha nem így élnék, de ez így kellemesebb. És így is jut elég - forint is meg siker is, meg szeretet is."
Nincs is ezzel semmi baj. Te Ilyen ember vagy. Mondjuk hogy flegmatikus (nem minősítés, személyiség típus). Erika néni meg kolerikus. Ahogy Te úgy ő sem tehet arról hogy milyen. Miért akarod neki előírni, hogy hogyan éljen? Miért akarod a magad élethez való alapállását abszolutizálni és kötelezővé tenni?
Napok óta azon koptatom a számat a filmmel kapcsolatban, hogy nem vagy-vagy, hanem is-is. A kő kemény szabályokkal dolgozó versenykórus épp úgy létjogosult, mint az örömzenekar. Aki mást állít, az önkényesen kirekesztő a szememben. A film pedig garast tesz egyik álláspont mellé és démonizálja a másikat. Ez nem jó, nem liberális alapállás.
Ad Dio 2017.03.02. 11:50:57
Senki nem vitatja azt, hogy "mindenki értékes" (jelentsen ez akármit is), azt viszont igen hogy egyforma is lenne. Vannak akik bizonyos dolgokban jobbak, tehetségesebbek és nem az a megoldás, hogy őket visszafogjuk, hogy a többiek ne érezzék magukat kevesebbnek, hanem hogy segítjük hogy ők is megtalálhassák a maguk erősségeit és azt a területet ahol nem kell levágni a többi futó egyik lábát, hogy együtt érjünk be a célba ;-).
Ad Dio 2017.03.02. 12:38:25
Igen, de nagyon úgy tűnik, hogy a kislány közvetlen a verseny előtt csatlakozott. Erre idő sem volt. Sokan leírták már, hogy mennyire életszerűtlen azt feltételezni, hogy egy kórusvezető olyat várjon el, hogy a kevésbé jó hangúak mindig tátogjanak. Nagyon nehéz elképzelni, hogy ezek után mégis járnának kórusra... Sokkal hihetőbb, hogy a verseny és a közvetlen előtt elevő néhány formaigazító próba idejére szól a szabály.
Valahol egy fórumon olvastam egy olyan visszaemlékezést, hogy egy kórusban az volt a rendszer, hogy verseny előtt volt egy próba és akit a kórusvezető bármi miatt nem talált eléggé jónak (pl. mert be volt rekedve), annak tátognia kellett. Ezen nem hogy nem sértődött be senki, de még hálás is volt, mert tudta, hogy így nyer a kórus, és a győzelemből mindenki kivette a részét, nem csak az aki épp a verseny idején volt jó formában.
A verseny világa kemény dió. De ez a verseny viszi előre a világot. Érdekes módon ugyan azok, akik most hálistenkednek Erika nénin, a gazdasági versenyt általában elfogadják. Ez minimum tudathasadásos állapot. A verseny az verseny. Ha beszállsz, küzdeni kell és a kudarc lehetősége is benne van a pakliban. Ettől őszinte a dolog. Ma a gyermekek világában van egy törekvés arra, hogy a versenyt elnyomjuk, hogy ne legyen kudarc élménye a kicsiknek. Ez szvsz nagy butaság. A kudarc az egészséges énképhez, személyiséghez pont olyan fontos, mint a siker. Ha valaki azt éli meg, hogy folyamatosan dicsérik (ahogy mindenki mást is a közelében), akkor egyfelől a dicséret elveszíti az értékét, másfelől egy kompetitív helyzetben érkező kudarc (amiből Mindenkinek kijut :-) ), összetöri a kis világát. Mert "megkímélték" gyerekkorában a kudarctól. Jah...
vajdasagi 2017.03.02. 12:52:33
Én is megválogatom, de nem elsősorban a tehetség szerint. Az emberi értékek és a szorgalom az én szememben többet érnek. De hát kinek a pap, kinek a papné.
odamondó 2017.03.02. 14:07:56
Balt 2017.03.02. 14:09:15
Ravasz Figyelmeztetés 2017.03.02. 15:10:43
Zoli007 2017.03.02. 15:51:09
A kis főhősnő olyan mint mi, határozott érzelmei vannak minden témával kapcsolatban, de ez nem jelenti azt, hogy valaki hibás, a tanárnő vagy a rendszer. Mindenki a saját elképzelése szerint teszi amit jónak gondol a jól beült előítéletei alapján.
Iagazság nincs, csak dilemmák.
glad az egyetlen 2017.03.02. 17:14:32
Az örömzenészek elvannak, de nincs extra siker, nincs küzdelem.
A filmben megpróbálják ötvözni a kettőt pedig ez képtelenség.
Most visszatérve a magam tapasztalatára én tisztán emlékszem, amikor általános iskolában a kórus meghallgatásom volt. Nagy dolog volt a kórusba kerülni ezért nagyon akartam, pedig nem voltam az a énekes fajta. Na de miért volt nagy szó a kórusba kerülni? Mert híresek voltak és mert nem kerülhetett bele oda akárki. Mi lett volna ha nem híres és bárki bejuthat? Hát akkor biztos nem akartam volna bekerülni, hiszen mint írtam nem voltam olyan muzikális.
A filmben ott egy hatalmas ellentmondás az elején, hogy az igazgató büszke a sikerekre, de olyan elvet vall ami a siker ellen dolgozik. A tanárnő pedig kényszerpályára került.
Szóval ellehet felejteni ezt a szubjektív megközelítést, mert ebben a történetben nagyon is objektív tények ütköznek. Aki ebben mégis pozitívumot lát az már légvárakat épít vagy homokba dugja a fejét.
Balt 2017.03.03. 07:49:16
Ne kerülj egy platformra sorosékkal! ;)
magyaridok.hu/belfold/baloldal-mar-sikernek-sem-tud-orulni-1455133/
Balt 2017.03.03. 08:05:55
Ad Dio 2017.03.03. 08:33:16
A tavalyi Oscarnak jobban örültem. Még úgy is, hogy a film a témája miatt nem igazán érdekelt. De ott az üzenet és a kivitelezés rendben volt, ha nem láttam volna már előtte 999db holocaust filmet, még akár meg is fog.
Ez viszont a szememben egy rossz film, nagyon káros, idejét múlt üzenettel.
vajdasagi 2017.03.04. 18:47:29
De mi nagyon sok más témában is ellentétes nézeteket vallunk.
Miért pont itt értenénk egyet?