2011.09.20. 02:07
Amikor a folyóírás a szövegértelmezés mohácsa...
Néhány hete interneten láttam és ismerősöktől hallottam, hogy "Jaj, Amerikában megszűnik a kézírás"!
Hisztérikus reakció hullám futott végig a neten, amely úgy vizionálta, mint civilizációnk széthullásának első biztos jelét.
Magam is furcsállottam a hallottakat, mert kissé radikálisnak tűnt és már láttam lelki szemeim előtt, ahogy a Post-it vállalati óriás összeomlik.
Aztán csak eljutottam oda, hogy magam is megnézzem azokat a híreket és ledöbbentem, mert ennyi hazugságot félreértelmezést, félremagyarázást egy nem politikai témában még soha nem láttam.
A hír olvasóknak már ott gyanakodni illet volna, hogy a főcímek rendre úgy kezdődtek, hogy "Nem tanulnak kézírást az amerikai gyerekek", majd pedig a cikkeben rendre úgy folytatódott a kifejtés, hogy "...már nem oktatnak folyóírást...".
Hoppá! "Más is látta?"...fordulnék körbe ahogy az ügyetlen bűvészt leplezi le a szemfüles néző, de csak úgy látom más nem nagyon látja.
Mióta egyenlő a kézírás a folyóírással?
Az igaz, hogy folyóírás egy kézírás fajta, de csak annak egy altípusa legyen bármily népszerű.
Nos igen jobban utána nézve kiderül, hogy az amerikaik a náluk amúgyis már csak másodlagos szerepet betöltő folyóírást fogják hanyagolni és megmaradnak inkább az általuk preferált nyomtatott írásnál. A nyomtatott írás értelmezése magyar cikkeknél fórumokon megint totális képzavart jelentet, mert sokaknál a nyomtatott kézírás az nem azt takarja, hogy nem kötik össze a betűket, hanem valami ILYESMIT KÉPZELNEK EL.
Pedig a nem összekötött betűírása nagyon is szép és alapvetően az egyszerűsége miatt jobban olvasható is.
Mint egyes fórum reagálóktól kiderült, jócskán vannak olyanok, akik felnőtt korukra szintén hanyagolják a folyóírást és öntudatlan az amerikai módszerre váltottak.
Az aggódó hírek egy másik érdekes félreértése az, hogy az amerikaiak nem fognak tudni aláírni. Na ez az aggodalom valójában tényleg szerepeltek az eredeti amerikai publikációkban, de az aggódás értelmezés magyarban már félre ment a kézírás felé, pedig "csak" arról van szó valójában, hogy aláírni folyóírással szoktunk.
Vajon tényleg olyan kár a folyóírásért? Jól ismerjük a célját, értelmét és történelmét?
A többség aligha.
Az általunk ismert latin folyóírás valójában a római időkből ered, amikor is szükségesé vált egy gyors jegyzetelésre alkalmas írásformára azon esetekben amikor szükségtelen volt a nyomtatott szépírás. Ekkor alakult ki a gyors "futó" (innen a latinból az angol kifejezés "cursive"), egyszerű írásforma ami leginkább úgy nézet ki, mint amit az orvos karmol a receptre. Minden volt csak szép nem.
Mindössze alig néhány évszázada jelent meg az igény egy szép folyóírás formára. Ennek köze nem volt már az eredeti funkcióhoz és inkább kalligrafikus írásnak tekinthető. Hazánkban lényegében ennek egyik fajtáját tanuljuk az iskolákban.
A baj csak az, hogy ehhez némi velünk született művészi képesség is kellene ha a "nagy könyv" szerint szeretnénk elsajátítani és megtartani ezt a kalligrafikus írást, az pedig nem mindenkinek adatik meg. Vajon hányan tudnak írni olyan betűkkel, mint ami az általános iskolában tanultak?
Érdemes ezen elgondolkodni, hogy tényleg világunkban mire kell helyezni a hangsúlyt, de nem különöskép érdekes az is, amikor egy hír a folyóírásról a szövegértelmezés mohácsa lesz tömegeknél.
52 komment
Címkék: amerika vita hír nyelv helyesírás nyelvtan nyelvhelyesség szövegértelmezés kézírás folyóírás
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
uszo 2011.09.24. 07:38:17
Gera 2011.09.24. 07:54:57
Egyébként olyan felismerések vezettek a döntéshez, mint például az, hogy a pár évvel ezelőtti SAT teszteken alig 15 százalék (ha jól emlékszem) használt folyóírást az esszéhez, idősebb korban meg még kevesebben használják. Ha egy iskolából kikerült diák se nagyon használja, akkor tényleg nincs értelme.
spontan · http://erdekessegek.info 2011.09.24. 08:03:53
Igaz, hogy az eredmény kevésbé lesz olvasható, de a diák szempontjából több haszna van, ha a megszabott idő alatt többet tud leírni.
Donor 2011.09.24. 08:14:36
Diszgráfiás vagyok.
Igen gyakorlással javítható, de normális tempóban olvashatóan, és legfőképpen helyesen nem tudok írni.
Vagy lassan írok olvashatóan, vagy gyorsan rosszul.
Számomra áldás a szövegszerkesztő és a nyomtató.
Megjegyzem, hogy a kiváló kézírású emberek borzalmas szerkesztett szövegeket produkálnak. Jelenlegi munkahelyemen ez számomra jelentős előny, mert szerencsére kézzel csak nyomtatott nagybetűvel az űrlapokat kell kitölteni nagy ritkán.
manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2011.09.24. 08:19:35
stikasz_1 2011.09.24. 08:20:05
Donor 2011.09.24. 08:21:57
Hasznosabb lett volna számomra, ha rendes nyomtatott betűs írást is tanítanak nekem, mert az sem szebb, de legalább olvasható. Az hogy gépelni nem tanítottak meg, már csak apró probléma, az én időmben Commodor volt a számítógép, és nagyon kiakadtak a tanárok amikor mátrixnyomtatóval nyomtatva adtam le egy esszét :)
chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.09.24. 08:31:30
pfekete101 2011.09.24. 08:32:14
Amugy ha mar itt tartunk, akkor ezt nezzetek meg (Horvath Laszlo tanar ur kezirasa, O tanitotta nekem anno az analizist):
math.uni-pannon.hu/~lhorvath/1.pdf
Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.09.24. 08:43:23
lehet, hogy az iskolában még nem gépen írnak a gyerekek, de egész további életükben igen, ráadásul már az iskolában is használják a számítógépet netezésre, fórumozásra, emailekre, chatelésre, stb...
a gépírás olyasmi, amit a KRESZ, a pénzügyi műveltség alapkérdései, a testünknek megfelelő táplálkozás, a szexuális alapképzés és a NYELVEK mellett általános iskolától kellene oktatni!
még akkor is, ha:
- a pedagógusi kar nincs rá felkészülve;
- ha marha nehezen fogadnák el a kérdésben döntéshozók, hogy a kevésbé hasznos tárgyakból kevesebbet kellene tanítani;
- ha sokmilliárd eurós iparágak üzletébe kufircolnának bele.
miért? mert a cél az lenne, hogy AZ ÉLETRE KÉSZÍTSÉK FEL A MAGYAR ISKOLÁSOKAT, nem pedig a fejüket tömjék tele sok, a későbbiekben szükségtelen baromsággal!
aleb19 2011.09.24. 08:47:46
2év külhon után elvesztettem az olvasható folyóirásom az egyetemen nyomtatott nagy betüs jegyzetelést alkalmaztam sikerrel
Igazi programozó 2011.09.24. 08:47:54
Capo di tutti Capi · http://www.izine.hu 2011.09.24. 08:51:26
különvélemény 2011.09.24. 09:05:24
Nyuszikát is rajzolhatsz, ha begyakorlod, ugyanolyan hiteles és elemezhető, mint a neved.
Kis ember 2011.09.24. 09:08:08
Dr_utcai_arcos 2011.09.24. 09:12:55
twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2011.09.24. 09:17:28
Eleve rondan irok folyoirassal, nyomtatott betukkel meg megrondabban, de helyesen irni legalabb tudok.
Inkabb helyesirasra kene rafekudni az oktatasban, mert amit mostanaban muvelnek egyesek helyesiras cimszo alatt az kimeritni a nyelvgyalazast.
Kis ember 2011.09.24. 09:22:05
Jaja. Például ahányan ékezet nélkül írnak a neten, az valami borzalom. :)
sulcus (törölt) 2011.09.24. 09:27:11
dancegirl26 2011.09.24. 09:33:27
Izzycsek 2011.09.24. 09:36:43
Kis ember: mi már golyóstollal tanultunk írni, de a tanárnő kérte, hogy lehetőleg PAX tollbetétet használjunk, mert a gagyi tollak folytak (és folynak ma is).
szenvedély S.: valóban szükség van a gépírásra (is), de a gyerekek úgyis megtanulnak gépelni iskola nélkül is. Lehet, hogy csak két ujjal, de megtanulnak. Folyóírni/kézírni viszont tanítani kell, mert rendkívüli helyzetben (huzamosabb áramszünet, háború, katasztrófa stb.) sokra megy az ember, ha tud gépelni, de nincs mivel megjeleníteni vagy kinyomtatni vagy eljuttatni. Ha úgy tetszik, stratégiai fontosságú.
☉ ☾ 2011.09.24. 09:52:16
pfekete101 2011.09.24. 10:06:19
Igen, ott hasznaltam ekezeteket, de a "fugg" szora nem emlekszem, hogy irtam volna (amugy en is programozo vagyok es megszokasbol nem hasznalok ekezeteket).
dr. pretender 2011.09.24. 10:09:43
Bandibacsi34 2011.09.24. 10:09:43
@utcai_arcos:
Idéyek
"Élet-Diploma, avagy mit nem tanítanak az iskolában....
A hétvégén az egyik barátommal beszéltem szokásos dolgokról (mi volt a héten, hova megyünk bulizni...). A beszélgetés során megemlítette, a barátnoje még nincs otthon, mert az Anyukája elrángatta vmi pozitív gondolkodásos izére...., vmi Élet-diploma.... - mesélte a srác. Hallottam a hangján, hogy kétségei vannak az eloadás hasznosságával kapcsolatban. A beszélgetésünk tovább haladt, így nem gyozködtem ennek jelentoségérol. Ahogy ismerem a srácot, nehéz lenne a gondolkodását megváltoztatni ezen a téren.
Bennem a kíváncsiság tüze tovább éget, hogy mi az, amire a lány elment. A neten keresgélve a következot találtam, amit ajánlok mindenkinek a figyelmébe.
Élet-Diploma, avagy mit nem tanítanak az iskolában, ami nélkülözhetetlen a boldog, harmonikus és gazdag élethez?
„A világ egyetlen foiskolája és egyeteme sem tehet érted többet, mint hogy segít neked segíteni önmagadon.”
Frank Bettger
Abból a rengeteg dologból, amit az iskolában tanítanak nekünk…
…kevés dolog használható az életben. Napoleon Hill világsikeru könyvében, a Gondolkodj és gazdagodj!-ban Henry Fordról írt, aki nem volt iskolázott, mégis korának egyik legmuveltebb embereként tartják számon. Muvelt volt, mert olyan képességeket szerzett, amelyekkel a természet és a gazdaság/gazdagság törvényszeruségeit kombinálta. Képességei révén serkento hatással volt a saját és a munkatársai elméjére, ezáltal hatalmas erore tett szert, és bármilyen anyagi természetu dolgot megszerezhetett. A világ szinte másodpercenként változik, és oktatási rendszerünk talán legnagyobb hiányossága éppen az, hogy arra nem tanít meg, hogyan vegyük észre a változásokat, és miként reagáljunk rájuk úgy, ahogy Henry Ford tette.
Szerzett képességek
Nem az iskola vagy a közoktatás ellenkampányába kezdtem bele. Hiszem, hogy a legtöbben nem fölöslegesen koptattuk az iskolapadot. Igaz, hogy a logaritmusra vagy a termodinamika harmadik fotételére viszonylag kevés embernek lesz szüksége az életben, de annak a képességnek, amit a matematika vagy bármely más tantárgy, tudomány tanulása során megszerzel, bármikor, bármilyen területen hasznát veheted.
„Tanító az, aki helyet tud adni a másiknak. Mert nem tanítani kell, hanem engedni tanulni; olyan körülményeket biztosítani, amelyek között a másik növekedni tud.”
Barsi Balázs
Alap az élethez
Manapság már szinte bármilyen bizonyítványhoz, szakmai végzettséghez hozzájuthatunk. Egyedül az életben való boldoguláshoz nem kapunk alapképzést. Pedig az élet sokkal összetettebb és bonyolultabb, mint bármely szakma. Ha sikeres és boldog szeretnél lenni, és életedet harmóniában akarod leélni, akkor egy bizonyos kor után már nem elég, ha csak sodródsz az árral. Szükséged van olyan használati útmutatókra, képességekre, amelyek egyértelmuen segítenek, hogy tisztában legyél szándékaiddal, megvalósítsd álmaidat, eljuss az életcélodig.
„A vagyonszerzéshez nem tudás kell, hanem úgynevezett élni tudás.”
Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais
Alapveto hiányosságok
Az iskolában megtanultál írni, olvasni és számolni. Rengeteg adatot, évszámot, nevet, eseményt és egyéb, a mindennapokban nem használatos információt kellett megjegyezned. Mégis nehezen birkózol meg bizonyos alapveto problémákkal és élethelyzetekkel. Íme néhány dolog, amit nem tanítottak meg az iskolában, pedig szerintem felnottként szükségünk van rájuk a mindennapokban:
Egészség, életero
Hogyan orizheted meg vagy nyerheted vissza tested egészségét, amelynek elhanyagolása lelki, szellemi egészségedet is károsan befolyásolja?
Párkapcsolat, szerelem
Hogyan válhatsz ideális partnerré egy boldog párkapcsolatban? Miként találhatod meg hozzá a megfelelo párt?
Hivatás, küldetés
Hogyan találhatod meg a számodra legmegfelelobb, önkifejezo hivatást, amit személyes küldetésként élsz meg, eljutva ezzel a beteljesülés legmagasabb dimenziójába?
Kihívások, feladatok
Hogyan találhatsz megoldásokat kihívásaidra, hogyan kivitelezheted ezeket? Miként juthatsz el ezzel a teremto folyamattal a céljaidhoz?
Pénzügyek, anyagi jólét
Hogyan teremtheted meg magadnak a megfelelo pénzügyi forrást? Hogyan dolgoztathatod a pénzed? Miként használhatod fel értékteremto folyamatokhoz, megteremtve ezzel az igazi boséget önmagad és a világ számára?
Boldogság, életöröm
Hogyan lehetsz boldog az életben azáltal, hogy kutatsz, fejlodsz, és egyre tudatosabbá válsz a felsorolt területeken?
Valós válaszok, igazi kérdések
Egy diploma nem az élethez ad képesítést, hanem egy szakma, hivatás gyakorlásához. Ebbol a szempontból nagy a jelentosége, de a valós élet feladataiban nem nyújt megoldásokat. Ezért van szükségünk olyan tudásra és képességekre, amelyek választ adnak az igazi kihívásainkra. Sokszor nem elég a meglévo tudás, tapasztalat, és szükségünk van külso segítségre, támogatásra vagy egy szokatlanul nagy ugrásra. Egy olyan ugrásra, ami minoségi változást hoz az életünkbe.
„Abban nincs semmi csodálatos, ha valaki másnál kiválóbbak vagyunk. Az igazi csoda az, ha korábbi önmagunkhoz képest leszünk kiválóbbak.”
Hindu közmondás
Jó pap holtig tanul
Fontos, hogy folyamatosan képezzük magunkat azokon a területeken, amelyeken hiányosságaink vannak. Az élet soha véget nem éro változás.
Ha igazán élni akarsz
…neked is folyamatosan változnod, változtatnod kell. Elsosorban a gondolkodásodat kell napról napra csiszolnod. De…
„Az elme nem edény, amit tele kell tölteni, hanem tuz, amit meg kell gyújtani.”
Plutarkhosz
Élet-Diploma
Az élet nem más, mint minoségi fejlodés – egyre magasabb és magasabb tudatszintek elérése, megteremtése. Ez talán a legfontosabb leckénk az élet iskolájában. Akár rájöttél már életed értelmére, akár még csak most kapiskálod, vagy egész egyszeruen úgy érzed, valami hiányzik, itt az ideje, hogy nekiláss az igazi tanulásnak, és a saját életed igazgatójává válj."
aeidennis 2011.09.24. 10:12:15
Sehányan, hacsak nincsen olyan ember az országban, akinek a személyisége nem fejlődött 6 éves kora óta.
különvélemény 2011.09.24. 10:13:42
És nem fejlesztesz magyar szoftvereket{
nem
mintha
közöm
lenne
hozzá
}, vagy nehéz átváltani magyarra a kiosztást?;
:P
Bandibacsi34 2011.09.24. 10:14:03
A jogosítványt, a számítógépkezelést, a beszédkészségfejlesztást(pl. hogy valaki fel tudjon szólalni nagyobb embercsoport előtt)illetve az önfényezést oda se írtam, pedig az alap MA MÁR MINDENHOL!!!!!!!
Ziu9 2011.09.24. 10:17:57
Én például középiskolás korom óta vegyesen írok folyóírással és nyomtatott írással, akár egy szavon belül is.
proletar 2011.09.24. 10:20:29
¿Qué tapas hay? 2011.09.24. 10:30:26
mcbaron 2011.09.24. 10:31:04
2011.09.24. 10:34:19
Az elsős korban megtanított folyóírás kifejezetten lassan írható. Ahelyett, hogy egy _még_lassabban_ írható írást tanítanának, lásd a képen..., inkább valami olyasmit kéne, amit gyorsan lehet írni...
És nem, a gépírás nem helyettesíti. Én programozó vagyok, és baromi jól tudok gépírni, de aki volt már egyetemen vagy bárhol, pl. tárgyaláson, ahol gyorsan jegyzetelnie kellett, és esetleg mellé rajzolni vagy nyilazni vagy akármi, az százszor is meggondolja, mielőtt kijelenti, hogy a gépírás vagy a nyomtatott írás elég.
balazsman 2011.09.24. 10:44:28
cso zsi 2011.09.24. 10:45:59
www.mommo.hu/szoveg/41183
Valahogy így kezdődött. (1936)
filmhiradok.nava.hu/watch.php?id=1843
Ide jutott: www.kalligrafiaklub.hu/olvasnivalok/a-zsinoriras-csodje-a-kozepiskolakban
Mindig rondán írtam, mert gyorsan akartam írni. Amióta nem sürgős, mert letörölnék a táblát, azóta még el is tudom olvasni. Egy rokon (már nagyon idős) valami gyönyörűen ír, és ugyanakkor gyorsan is. 1936 előtt tanították írni.
insert random 2011.09.24. 10:52:29
Az iskolákban még ma is képesek azzal gyötörni a gyereket, hogy megtanítsák a szép kézírásra, miközben néhány év múlva egyáltalán nem fogja használni ezt a képességét. A hosszabb beadandókat meg már általános iskolában is elfogadják nyomtatva, ezzel szemben gépírást sehol sem tanítanak.
Tulajdonképpen a grafológusokon kívül senki sem fog veszteni azzal, ha elfelejtjük a folyóírást. Kedvenceim azok, akik szerint a személyiség fejlődésének szükséges eleme a kézírás kialakítása. Nekik szólhatna valaki, hogy 1. pár száz éve még alig tudott valaki írni 2. tőlünk keletebbre tök más betűkkel írnak és a kézírás is teljesen más technikát igényel. Mégsem lesz/lett mindenkiből hasadt személyiség.
cso zsi 2011.09.24. 10:55:21
Most csak 4 programozó van körülöttem. Van amelyik átvált magyar betűkészletre, van amelyik a megfelelő ascii kódot használja az ékezetes íráshoz.
Bár ők 28-30 évesnél idősebbek.
HgGina 2011.09.24. 11:29:48
A nyelvhelyességi átlagodat elnézegetve, aligha van alapod bármiféle, magyar nyelvvel kapcsolatos dologban véleményt nyilvánítanod mások (akármilyen slendrián) fogalmazásának kérdésében.
Az első általánosból hogyan mentél tovább? Féldisznó segített benne vagy egy egész...
HgGina 2011.09.24. 11:37:15
Szomorú a dolog. Az sincs messze, hogy valaki azért nem tudja majd leírni a gondolatait, mert nem lesz kéznél valamiféle elektronikus kütyü, amin bepötyögheti, hanem csak egy papír és toll vagy ceruza.
Szánalmas a dolog.
Nemrég egy bankban pusztán azért nem akarták elfogadni egy nyomtatványon az aláírásomat, mert azt nem golyós, hanem töltőtollal biggyesztettem oda. Az ügyintéző bevallotta, hogy ilyen íróalkalmatosságot még életében nem látott,kizárólag ez az oka.
Muad\\\'Dib 2011.09.24. 11:44:21
FYI:
"...A cursive script was used 3,500 years ago in Egypt, where the priests had a hieratic script with the same relationship to hieroglyphics as our longhand has to printing. Cursive Hebrew dates back to Moses (c. 1400 B.C.) and there are also examples from the times of Jeremiah and Jeroboam II (c. 760 – 570 B.C.)..."
Another 2011.09.24. 12:31:51
Végül csak eljutottam az érettségihez, ahol 4-es átlaggal végeztem.
Érettségi után lett munkahelyem, és ekkor jöttem rá, hogy nyomtatott betűvel olvashatóan tudok írni. Igenám, de be kellett gyakorolnom, mert csak nagybetűs nyomtatott írással tudtam írni. Mivel normális nyomtatott betűvel való írást nekem soha senki nem tanította meg. Senkinek sem jutott eszébe, hogy ez esetleg menne nekem.
Szóval felnőtt fejjel magamtól kellett rájönnöm, hogy én tulajdonképpen tudok olvashatóan írni, csak máshogy mint ahogy azt tanították, rengeteg kudarc után.
Szvsz. a gyereknek mindkét írásformát alaposan meg kell tanítani, aztán ott majd eldől, hogy melyiket tudja jobban használni. S ha ez eldőlt, a gyereket ebben nem szabad hátráltatni.
A valódi tudás soha nem áll összefüggésben az írástudással. Az írástudás kézügyesség, és koordinációs képesség kérdése.
Gondolom előfordulhat olyan gyerek is, aki még nyomtatott betűvel se tud rendesen írni. Az ilyeneknek szerintem lehetővé kéne tenni, hogy a dolgozatokat számítógépen írhassa meg.
immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2011.09.24. 12:32:22
Ettől még fognak tudni kézzel írni az emberek, csak nem úgy, ahogy neked tanították.
"Si tacuisses, philosophus mansisses," ugyebár.
sityu · http://www.sit.yu 2011.09.24. 13:03:12
De már a töltőtollak sem érzékenyek erre, nem is beszélve a golyóstollakról...
pfekete101 2011.09.24. 14:48:03
Ez olyan minthogy nem forditjuk le magyarra mi az hogy MSS, HLR, BSC, .... :)
glad az egyetlen 2011.09.24. 15:26:14
Meglepődtem. :)
glad az egyetlen 2011.09.24. 15:38:22
"...Kedves posztoló.
...
Az első általánosból hogyan mentél tovább? Féldisznó segített benne vagy egy egész... "
"Kedves" HgGina!
Diszlexiás vagyok és ezt anno úgy orvosolták, hogy folyamatosan 1-2 osztályzat között voltam és igen általános iskolában egy ízben pótvizsgáznom kellett nyelvtanból. Kínszenvedés volt és értelmetlen. A vicc az, hogy tanárom akkor felismerte mi a baj oka, csak egész egyszerűen ezt nem tolerálták és értették még az én időmben.
Később az érettséginél nem féldisznó hanem egy felvilágosultabb és megértőbb tanáromnak köszönhetem, hogy átsegített a záróvizsgán, elvileg akkor ez nem volt szabályos, ami ma természetes.
A főiskolán már senki nem nézte a helyesírást pedig humán vonalon tanultam, sőt egyik nagyra becsült tanárunk mondta azt, hogy "A helyesírást úgy kellene tanítani mint az ének-zenét. Tanulják a gyerekek, de ne legyen buktatás belőle és szigorú számonkérés".
Ez nagyon nagy lelki megkönnyebbülés volt nekem, ami több évtizedes terhet görgetett le rólam.
Nyelvhelyesség témában amúgy ajánlom ezt a videót:
www.youtube.com/watch?v=ef2iwVkZ6mA&feature=player_embedded
Remélem javadra válik a megnézése és értelmezése. :)
cso zsi 2011.09.24. 18:13:47
Azóta vannak "élharcosai" a helytelen írásnak, de az sms, és a netbeszéd rátett egy lapáttal. 40 éve is voltak "problémás" gyerekek, de a 350-400 tanulóból talán, ha 5-10-nek volt problémája az írással. Ma mindenki azzal jön, hogy úgyis az angol a menő, meg minek ly-nal írni, ha j-vel is megérteni... Ott a régi videón a negyedikesek tanulták az írást. Ma egy másodikostól elvárják, hogy mondatokat írjon.
Dr_utcai_arcos 2011.09.24. 22:39:23
glad az egyetlen 2011.09.25. 00:39:02
Hát erre az általam leírtak a válasz.
Voltak, de hivatalosan nem ismerték el, nem kezelték, szóval papírformára nem léteztek.
Ahogy az első Világháborúban hivatalosan nem létezett harctéri sokk és idegösszeomlás, csak harcolni nem akaró katona.
glad az egyetlen 2011.09.25. 03:16:17
Nem hiába fogalmaztam úgy, hogy "Az általunk ismert", vagyis latin betűk, de tágabb értelemben igaz, hogy előbb is volt más gyors írás. :)
Pontosítottam a postot.
Gyakorlatilag minden fejlett társadalommal bíró írástudó nép kifejlesztette idővel a hivatali írásmódot. Az egyiptomit már én is ismertem, demotikusnak hívják és leegyszerűsítette a hieroglifákat. Bár úgy tudom kicsit fiatalabb mint ahogy te írtad: hu.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9motikus_%C3%ADr%C3%A1s
A hébert eddig nem ismertem, de érthető hogy az is kialakult.